خرید آنتی ویروس بیت دیفندر با لایسنس اصلی

تفاوت آنتی ویروس و فایروال، کدام بهتر است؟!

آنتی ویروس یا فایروال کدام یک متناسب با نیاز ما می‌باشد؟ همه می‌خواهند که امنیت سیستم‌های خود را حفظ کنند و مانع از حملات بدافزاری یا سایبری به آن‌ها شوند. در چند سال اخیر تعداد این گونه حملات افزایش چشم‌گیری پیدا کرده و پیچیده تر شده است. و همچنین ابزارهای متنوع و زیادی برای پیشگیری از آن‌ها به وجود آمده است که دو تا از مهم ترین آنها آنتی ویروس ها و فایروال ها هستند.

در این مقاله قصد داریم نگاه عمیق تری به تفاوت‌های آنتی‌ویروس و فایروال بیاندازیم.

آنتی ویروس یا فایروال

آنتی ویروس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

آنتی ویروس‌ها وظیفه اسکن و جستجو سیستم را برای پیدا کردن ویروس‌ها دارند.اکثر افراد این نرم‌افزارها را به عنوان آنتی ویروس می شناسند در حالی که این گونه از نرم‌افزارها ضد بدافزار هستند که ویروس‌ها ‌هم نوعی از بدافزار‌ها به شمار می‌آیند.

این نرم‌افزارها باید بتوانند هر نوع بدافزاری را اعم از ویروس‌ها،جاسوس افزارها، تروجان‌ها، کرم کامپیوتری و آگهی‌افزارها را شناسایی کند.فرقی ندارد آفلاین باشید یا آنلاین در هر صورت هکرها به دنبال راهی برای ورود به سیستم شما و سرقت داده‌های های شما هستند، آنتی ویروس ها در حفظ امنیت سیستم شما نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

این نرم‌افزارها در پس‌زمینه کار می‌کند تا در هنگام وب‌گردی و یا دانلود فایل، امنیت سیستم شما را حفظ کنند. اما یک ضد ویروسۀ چگونه متوجه آلوده بودن یک فایل می‌شود؟

بسیاری از ضد‌ ویروس‌های تجاری از هوش مصنوعی استفاده نمی‌کنند، به همین علت خودشان نمی‌توانند بد‌افزارها را تشخیص دهند. و باید شرکت سازنده‌ آن‌ها این موضوع را به آن‌ها یاد بدهد.

ضد ویروس‌ها با اسکن کردن فایل‌هایی که وارد سیستم می‌شوند کار می‌کند و برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که این فایل‌ها از وب دانلود شده باشند یا از طریق یک وسیله‌ی ذخیره‌سازی مانند هارد یا فلش و یا حتی سی دی وارد سیستم شده باشند.

در این فرایند، نرم‌افزار محتوای هر فایل را با یک پایگاه‌داده غنی از انواع مختلفی از بد‌افزارهای شناخته شده مقایسه می‌کند. و به همین دلیل است که یک نرم‌افزار آنتی ویروس همیشه در پس‌زمینه کار می‌کند و بطور پیوسته سیستم اسکن می‌کند.

سازندگان آنتی ویروس‌ها باید به طور مرتب پایگاه‌داده خود را به‌روز کنند تا جدیدترین ویروس‌ها و اسکریپت‌های شناخته شده را به آن اضافه کنند. به این دلیل یک نرم‌افزار ضد ویروس باید به طور پیوسته کار کند تا چیزی از دیدش پنهان نماند و تمامی بدافزارهای جدید را نیز شناسایی کرده و سیستم را در برابر آن‌ها حفظ کند.

آنتی ویروس چگونه کار می کند

فایروال چیست و چگونه عمل می‌کند؟

فایروال همانگونه که نامش نشان می‌دهد، مانعی بین سیستم شما و دنیای بیرون که شامل اینترنت است می‌باشد. در واقع آن‌ها حفاظی هستند که بر روی جریان داده‌های شبکه نظارت دارند و آن‌ها را پیش از اینکه به سیستم‌تان دسترسی پیدا کنند از لحاظ امنیتی بررسی می‌کنند.

فایروال‌‌ها شامل دو نوع فایروال سخت افزاری و نرم‌افزاری است. یک دیوار آتش نر‌م‌افزاری وظیفه حفاظت از سیستم شما را در برابر حملات دیجیتال ورودی دارد. و همچنین یک دیوار آتش سخت افزاری از دسترسی سخت‌افزارهای دیگر به سیستم شما جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال استفاده از یک فلش مموری زمانی که سیستم شما فعال نیست نمونه از دسترسی سخت افزاری می‌باشد.

فایروال‌ها مانند ضد ویروس ها در پس زمینه سیستم فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید بر روی برخی از قوانین آن‌ها کنترل داشته باشید و با تغییر در قوانین آن‌ها و همچنین تنظیمات آن می‌توانید منابعی را که داده می‌تواند از اینترنت وارد دستگاه شود و یا از آن خارج شوند را مشخص کنید.

در واقع فایروال یک سیستم فیلترینگ می‌باشد. دیوار آتش شبیه فلزیانی می‌مانند که در فرودگاه از آن در می‌شوید. با این حال، زمانی که به دنبال نحوه عملکرد آن می‌رویم، با کارکردی مشابه ضد ویروس رو‌به‌رو خواهیم شد.

فایروال‌ها همانند ضد ویروس‌ها نیاز به آپدیت منظم دارند. اگر در پایگاه‌داده امنیتی آن‌ها به‌روز‌ترین تهدیدات امنیتی نباشد، بدافزارها و اسکریپت‌های مخرب به راحتی از دیوار عبور کرده و به سیستم شما می‌رسند. پس از این اتفاق، باید امیدوار باشید که قبل از آن که دیر شود، ضد ویروس‌‌ها آن را شناسایی کند.

چند راه مختلف وجود دارد که دیوارهای آتش می‌توانند به وسیله‌ی آن‌ها جریان شبکه را کنترل کنند. تفاوت میان آن‌ها در امنیت و بهره‌وری می‌باشد، ولی تمامی آن‌ها در موارد استفاده خودشان مفیداند که شامل موارد زیر می‌باشند:

انواع فایروال

  • سرویس پروکسی : یک دیوار آتش از این نوع با ایجاد یک نسخه مشابه از سیستم‌تان و اتصال به اینترنت، از سیستم‌تان محافظت خواهد کرد. در این حالت داده‌های ورودی بطور مستقیم با سیستم شما ارتباط برقرار نخواهند کرد و ایزوله می‌مانند. در واقع سرویس پروکسی از امن‌ترین انواع دیوار آتش به شمار می‌آید، ولی مشکل این نوع فایروال در این است که سرعت بسیار پایینی دارد و بیش از حد منابع مصرف می‌کند.
  • فیلترینگ بستهدیوارآتش‌هایی که از این نوع هستند، داده‌ها را به صورت خرد و کوچک اسکن کرده و هر بسته از داده را به طریق یک سری فیلتر ارسال می‌کند. بسته‌هایی که به عنوان یک تهدید شناخته می‌شوند، علامت گذاری و مسدود می‌شوند و از دسترسی آن‌ها به سیستم‌تان شما جلوگیری می‌شود.
  • دروازه سطح مداردر این نوع بجای اسکن دیتا، دیوار آتش دروازه سطح مدار بر روی پروتکل کنترل انتقال (TCP) نظارت دارد. این فایروال بجای اسکن محتویات بسته‌های دیتای ورودی، از امن و قانونی بودن این ارتباط اطمینان حاصل می‌کند و در واقع بجای داده، منبع آن ورودی آن را تایید یا رد می‌کند. مزیت این فایروال سریع و کارآمد بودن آن است و عیب آن این است که به یک فناوری امنیتی دیگری برای جلوگیری از نشت نیازمند است.
فایروال چگونه کار میکند

آیا استفاده از فایروال ضروری می‌باشد؟

دیوارهای آتش یک اقدام محافظتی می‌باشد. اگر آن‌ها را از یک سیستم حذف کنید، نیازمند یک جایگزین برای آن ها هستید. حتی اگر با احتیاط در اینترنت به وب گردی بپردازید. بدون فایروال، بسته‌های مخرب قادر خواهند بود تا راهی برای نفوذ به سیستم شما پیدا کنند.ولی اگر سیستم‌تان به اینترنت متصل نیست، بدون نیاز به فایروال هم امنیت سیستم را تامین کنید.

 

جمع‌بندی نهایی: آنتی ویروس یا فایروال؟

همانطور که مطالعه کردید آنتی ویروس‌ و فایروال در کار کردشان با هم متفاوت هستند و نمی‌توان یکی را جایگزین دیگری دانست. هر کدام از آن‌ها به طور متفاوت و مستقلی برای حفظ امنیت یک سیستم کار می‌کنند، هر چند در بعضی موارد از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند.

اگر بالاترین سطح امنیتی برای سیستم خود را در نظر دارید، از هردوی آن‌ها استفاده کنید و به طور مرتب نیز جدید‌ترین بروز‌رسانی‌ آن‌ها دریافت نمایید.

مقالات مرتبط: